Οι περισσότεροι επιβάτες ενός αεροπλάνου νιώθουν έναν ανεξήγητο ενθουσιασμό όταν βλέπουν τις αεροσυνοδούς να φέρνουν τα καροτσάκια με το φαγητό και να αρχίζει η διανομή του. Πολλοί ίσως να αναρωτιέστε τι είναι αυτό το φαγητό, από πού προέρχεται, πότε, που και ποιος το μαγειρεύει ακόμα και τι γίνετε με το φαγητό που περισσεύει.
Γι’ αυτό λοιπόν θα μπούμε στον κόσμο των προ – μαγειρεμένων φαγητών και θα μάθουμε τους μύθους αλλά και τις αλήθειες σχετικά με το τι σερβίρεται στα 35.000 πόδια .
Γιατί το φαγητό στο αεροπλάνο είναι μέτριο;
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί το φαγητό στο αεροπλάνο έχει τόσο αδιάφορη γεύση; Στην πραγματικότητα δεν φταίει το catering ούτε ο chef αλλά ο ίδιος μας ο οργανισμός!
Όταν ταξιδεύετε ψηλά στον ουρανό, η υγρασία στην καμπίνα του αεροπλάνου μειώνεται περίπου 15% . Έτσι έχοντας λιγότερη υγρασία στο λαιμό, η αίσθηση της όσφρησης και της γεύσης αργεί να πάει στον εγκέφαλο. Έχει υπολογιστεί ότι η αίσθηση της όσφρησης και της γεύσης μειώνεται περίπου 20-50 % όπως όταν έχουμε γρίπη.
Σε μια μελέτη του 2010 από το Ινστιτούτο Fraunhofer, η οποία χρηματοδοτήθηκε από τη Lufthansa, ανακαλύφθηκε πως η αντίληψη της αλμυρότητας στον μέσο επιβάτη μειώνεται περίπου 20–30%, ενώ της γλυκύτητας μειώνεται περίπου 15-20 %.
Έτσι στην πραγματικότητα με τη μελέτη αυτή, η Lufthansa αποκάλυψε γιατί ένα τέλεια μαγειρεμένο φαγητό στο έδαφος έχει μια εντελώς διαφορετική γεύση στον αέρα αφού για να είναι εξίσου νόστιμο θα χρειάζονταν 30% περισσότερο αλάτι!
Είναι γεγονός πως η British Airways και Twinings Tea έχουν σχεδιάσει το τέλειο μείγμα τσάι για αεροπλάνο, το οποίο μπορεί να βράσει ακόμα και στους 89 º C όταν σερβίρεται σε μεγάλο υψόμετρο.
Αρκετοί chef αεροπορικών εταιρειών αγωνίζονται για να πετύχουν την σωστή γεύση των τροφών στον αέρα.
Είναι πραγματικότητα ότι η Singapore Airlines έχτισε ακόμη και μια κουζίνα που προσομοιώνει το περιβάλλον χαμηλής πίεσης της καμπίνας του αεροπλάνου έτσι ώστε να φτιάξει ένα σωστό και εύγευστο μενού.
Ποιος μαγειρεύει τα τρόφιμα;
Η LSG Sky Chefs είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία τροφοδοσίας στον κόσμο και θυγατρική της Lufthansa. Παράγει 1 εκατομμύριο γεύματα ημερησίως καθώς επίσης συνεργάζεται με περισσότερες από 300 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο και εξυπηρετεί 191 αεροδρόμια .
Άλλες σημαντικές αεροπορικές εταιρείες εστίασης είναι η Gate Gourmet οποία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο ανεξάρτητη αεροπορική εταιρεία τροφοδοσίας, η Chelsea Food Services, η οποία είναι θυγατρική της United Airlines, η Servair η οποία είναι θυγατρική της Air France και η Emirates Flight Catering που ανήκει στην Emirates και εξυπηρετεί μέχρι 192 τόνους βόειου κρέατος ετησίως.
Όπως καταλαβαίνετε οι μεγαλύτερες εταιρείες τροφοδοσίας των αεροπλάνων ανήκουν στις αεροπορικές εταιρείες. Η σημαντικότερη εξαίρεση είναι η εταιρεία Gate Gourmet, που συνδέθηκε με τη Swissair μέχρι την πτώχευσή της το 2002. Οι εγκαταστάσεις τροφοδοσίας συχνά βρίσκονται εντός ή κοντά στο αεροδρόμιο για να κάνουν πιο εύκολη την αποθήκευση και τη διανομή του φαγητού.
Είναι ενδιαφέρον, δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες εστίασης δεν μπορούν να είναι σε κάθε πόλη με αεροδρόμιο, πολλοί από τους ανταγωνιστές είναι αναγκασμένοι να συνεργάζονται.
Για παράδειγμα, η Chelsea Food Services ( United Airlines ) συνεργάζεται με την Gate Gourmet και την LSG Sky Chefs (Lufthansa).
Πού πηγαίνει το φαγητό που περισσεύει;
Στη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και την Ευρώπη οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες επιβάλλουν αυστηρούς κανόνες για τα τρόφιμα που έχουν απομείνει στο αεροπλάνο. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες είναι τόσο αυστηρές με το να μην παίρνει κανένας την τροφή από το αεροπλάνο ώστε οι κυρώσεις να είναι από μια σύλληψη μέχρι και κατηγορία για λαθρεμπόριο.
Το γεγονός είναι πως μερικές πολιτικές απαιτούν τα τρόφιμα που έχουν απομείνει να αποτεφρώνονται κατά την αποβίβασή των επιβατών. Οι κανόνες αυτοί εφαρμόζονται ειδικά για διεθνείς πτήσεις προκειμένου να συμμορφωθούν με τους γεωργικούς και συνοριακούς νόμους μιας χώρας .
Όμως υπάρχουν και πιο επιεικείς πολιτικές, όπου τα περισσεύματα τροφής μπορούν να μοιραστούν μεταξύ των εργαζομένων των αεροπορικών εταιρειών, όπως μηχανικοί ή το προσωπικό συντήρησης, εφ’ όσον το φαγητό δεν φύγει από το αεροδρόμιο. Σε γενικές γραμμές, τα τρόφιμα που έχουν απομείνει επιτρέπεται να μοιραστούν εκτός αεροδρομίου μόνο όταν συγκεκριμένες ρυθμίσεις έχουν τεθεί σε εφαρμογή.
Όλα αυτά τα μέτρα παίρνονται γιατί υπάρχει και η περίπτωση του λαθρεμπορίου όπου το περίσσευμα τροφής διανέμεται παράνομα. Πολλές φορές οι ίδιοι οι υπάλληλοι κλέβουν τα περισσεύματα και τα πουλάνε στις τοπικές αγορές. Τα περισσεύματα αυτά μπορεί να είναι σφραγισμένες φιάλες αλκοόλ του 1 λίτρου μέχρι και μικροσκοπικά μπουκάλια αλκοόλ.
Η τροφή ως σκέψη.
Παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες, όπως η Etihad και η Turkish έχουν καθιερώσει τo “Flying Chef “ μια υπηρεσία για «λίγους και καλούς» επιβάτες στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, ένας chef περιορίζεται σε μια πολύ μικρή κουζίνα, χωρίς εστίες μαγειρέματος και χωρίς μαχαίρια ή τηγάνια. Με άλλα λόγια, ακόμα και με ένα chef επί του αεροπλάνου, τα τρόφιμα πρέπει να παρασκευάζονται στο έδαφος και να μαγειρεύονται όπως όλα τα άλλα φαγητά που προέρχονται από τις εταιρίες τροφοδοσίας.